10

kw.
2020

Kilka słów o metodzie Paula Dennisona

Witajcie, Leśne Skrzaty! Dzisiaj chciałbym napisać parę słów na temat metody Paula Dennisona, według której ciocie pracują z dziećmi w żłobkach oraz w przedszkolu.

Amerykański pedagog P. Dennison uważa, że źródłem wielu problemów z funkcjonowaniem człowieka, zarówno emocjonalnych, jak i intelektualnych, jest złe współdziałanie obu półkul mózgowych i braku równowagi pomiędzy nimi.

Za co odpowiada prawa, a za co lewa półkula?

Prawa półkula odpowiada za nasze życie emocjonalne, pamiętanie znajomych twarzy, wyraz mimiczny naszych przeżyć. Natomiast półkula lewa jest odpowiedzialna między innymi za operowanie mową oraz analizowanie szczegółów. Gdy rozwój dziecka przebiega bez zakłóceń, wówczas obie półkule ćwiczone są w sposób naturalny. Harmonijna współpraca obu półkul mózgowych jest bardzo ważna, ponieważ dzięki niej dziecko bezproblemowo rozwija swoje umiejętności oraz własne talenty. Natomiast brak równowagi pomiędzy półkulą lewą a prawą skutkuje wieloma zaburzeniami w rozwoju dziecka, na przykład trudnościami w koncentracji, nauce czytania i pisania oraz problemami z opanowaniem własnych emocji.

Jak przywrócić równowagę półkul?

Metoda Dennisona opiera się na ćwiczeniach, które są bezpieczne dla dzieci oraz łatwe do wykonania. Ich regularne wykonywanie prowadzi do usprawnienia współpracy obu półkul. Efekty będą widoczne w niedługim czasie – będzie to na przykład ładniejsze pismo lub płynniejsze czytanie. U dzieci przedszkolnych nastąpić powinna poprawa pamięci, koncentracji, zdolności manualnych (lepienie, wycinanie, rysowanie, malowanie). Przy regularnym wykonywaniu ćwiczeń efekty pojawią się już po miesiącu!

Dla małych nerwusków i nie tylko

Wielka zaleta metody Dennisona to niwelowanie zaburzeń emocjonalnych, nadpobudliwości oraz nerwowości. Dowiedziono, że ćwiczenia pomagają również dzieciom dotkniętym porażeniem mózgowym lub zespołem Downa. Są także zestawy ćwiczeń dla dzieci z dysleksja oraz dysortografią. Przywrócenie harmonijnego współdziałania obu półkul sprawia, że dzieci rozwijają zablokowane lub niedostatecznie rozwinięte umiejętności – nie tylko fizyczne, ale i intelektualne oraz psychiczne. Dzieci, których półkule mózgowe rozwijają się równomiernie, mają większą odporność, są bardziej radosne, otwarte w kontaktach z rówieśnikami.

Jakie to ćwiczenia?

Są to różne ruchy, dopasowane do rodzaju zaburzeń. Dennison uważał, że najwięcej połączeń pomiędzy neuronami w mózgu tworzy się we wczesnych stadiach życia, a zaproponowane przez niego specyficzne ćwiczenia mają za zadanie pomagać mózgowi w rozwoju tych połączeń. Są zatem ćwiczenia wprowadzające – opierające się na ruchach naprzemiennych (na przykład lewy łokieć – prawe kolano, prawy łokieć – lewe kolano), ćwiczenia na przekraczanie linii środka (na przykład „leniwe ósemki”), ćwiczenia energetyzujące oraz rozciągające (wydłużające). Każde z nich uaktywnia inny obszar mózgu i wpływa na poprawę rozmaitych funkcji, na przykład koordynacji ruchowo – wzrokowej, pamięci długoterminowej, zdolności manualnych, a nawet zdolności matematycznych. W kolejnym wpisie przedstawię Wam przykłady ćwiczeń, które samodzielnie można wykonać w domu. Warto spróbować i ćwiczyć wytrwale!

Wasz Leśny Skrzat