Co to jest Intergracja Sensoryczna?
Integracja sensoryczna to proces, podczas którego układ nerwowy człowieka prawidłowo odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów: układ przedsionkowy- odbierający informacje o ruchu i równowadze, dotyk, czucie ciała, czyli propriocepcja, węch, słuch, smak wzrok; interpretuje, po czym wysyła odpowiednią reakcję.
Nieokiełznane zmysły czyli zaburzenia Integracji Sensorycznej
U dziecka, które posiada zaburzenia Integracji Sensorycznej, zmysły nie współpracują ze sobą w sposób prawidłowy. Odbiór bodźców jest zbyt słaby lub zbyt silny, a układ nerwowy nie potrafi zinterpretować ich działania. Porównajmy to do orkiestry, w której nie ma dyrygenta. Tak właśnie będą współpracowały zmysły, nieharmonijnie. W rezultacie u dziecka można zaobserwować:
- Nadmierną wrażliwością na bodźce dotykowe, słuchowe, wzrokowe, oraz ruch.
- Kłopotami z planowaniem ruchu.
- Nadmierną ruchliwością lub też niskim poziomem aktywności ruchowej.
- Trudnościami w koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Problemami z utrzymaniem równowagi.
- Słabą koncentracją uwagi, impulsywnością
- Zbyt małą wrażliwością na stymulację.
- Opóźnieniem rozwoju mowy.
- Niezgrabność ruchową
- Wycofaniem się z kontaktów społecznych
- Trudności w koncentracji, impulsywność
Dla kogo?
- Dzieci ze trudnościami w uczeniu się np. : dysleksja, dysgrafia, dysortografia, słaba koncentracja uwagi
- Dzieci opóźnionych psycho-ruchowo
- Dzieci autystycznych
- Dzieci cierpiących na schorzenia o podłożu genetycznym (np. zespół Downa, Aspergera, Reta, Williamsa, Turnera, Kinefertera)
- Dzieci z ADHD, ADD
- Dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
- Dzieci niepełnosprawnych intelektualnie