13

kwi
2023

System genialnych🎉kroków💰

Wersja Audio

Mamo🤱 Tato🙆 brak czasu uniemożliwia Ci przeczytanie tego artykułu-

mamy rozwiązane wersja Audio⬇⬇

Drodzy Rodzice, 📣

Jak wszyscy doskonale wiemy i jak wszyscy wspólnie zdążyliśmy już zauważyć, ceny na półkach sklepowych, ceny energii elektrycznej czy też ceny usług nieustannie rosną💰. Wielokrotnie stajemy przed trudnymi wyborami podczas korzystania z zasobów naszego budżetu domowego i często w końcowym rozrachunku dociera do nas, że całość środków nie została wygospodarowana w taki sposób, jaki byśmy chcieli.

Czy to wszystko oznacza, że już teraz nasza sytuacja materialna jest spisana na straty, a jedyne co nam pozostaje to poddać się zarówno wzrostowi cen, jak i niekontrolowanym i nieplanowanym wydatkom? Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy na to pytanie odpowiedzieli twierdząco – w zamian za to przychodzimy do Was, drodzy Rodzice, z rozwiązaniem na bolączki codziennego wydatkowania pieniędzy i ponoszenia dodatkowych kosztów. W naszym artykule dowiecie się między innymi jak bardziej kontrolować swoje wydatki, jakie kroki podejmować w przypadku nieprzewidzianych kosztów oraz kim tak właściwie był Eker i dlaczego jego metoda w dzisiejszych czasach jest uznawana za jedną z najskuteczniejszych przy planowaniu swojego budżetu.

Rozumiemy, że tematyka środków finansowych pozostaje indywidualna dla każdego z nas i nie jesteśmy w stanie wyznaczyć jednego, złotego środka, na który będziemy mogli wskazać i z dumą przyznać ,,Spójrzcie, wystarczy, że zaczniecie to robić, a Wasza sytuacja finansowa polepszy się jak za prostym ruchem czarodziejskiej różdżki’’. Co zatem możemy zrobić❓ Jak zwykle – możemy wyciągnąć w Waszym kierunku pomocną dłoń i wskazać różne rozwiązania, których zakres będzie na tyle szeroki, że każdy będzie mógł znaleźć coś dla siebie. Zacznijmy od samego początku i postarajmy się ustalić, w jaki sposób możemy zyskać kontrolę nad naszą sytuacją finansową.

💲Stwórz budżet domowy💲

Stworzenie dokładnego budżetu domowego i wdrożenie planów w życie może wymagać nieco wysiłku i czasu, ale jest to jeden z najważniejszych kroków w kierunku poprawy sytuacji finansowej i zwiększenia kontroli nad swoimi finansami. Budżet domowy pomoże kontrolować wydatki i zwiększyć naszą świadomość w obszarach wydatkowania pieniędzy. Tworząc budżet kilka razy zastanawiamy się nad wprowadzanymi wydatkami i ostatecznie wybieramy te, które wydają nam się najbardziej racjonalne. Budżet domowy to nie tylko spis naszych planowanych wydatków na dany miesiąc – powinien wskazywać nam również procent wydatkowanych środków na różne aktywności. Co zatem powinien zawierać idealny budżet domowy?

– Zidentyfikowane dochody – suma środków uzyskanych ze wszystkich źródeł

– Określone wydatki stałe i zmienne – takie jak czynsz, opłaty czy też ubrania i rozrywka. Wysokość tych kategorii będzie dostosowana indywidualnie, zależnie od tego, jakie wydatki czekają nas w danym miesiącu

– Określone cele finansowe – możemy założyć najróżniejsze cele finansowe, np. oszczędzanie na wakacje lub utworzenie rezerwy na nieprzewidziane wydatki. Słuszne jest również stworzenie szczegółowego planu oszczędzania, określając, ile co miesiąc możemy odłożyć na konkretny cel. Pozwoli nam to uświadomić sobie, ile potrzebujemy czasu na ,,uzbieranie’’ konkretnej sumy pieniędzy na wybrany przez nas cel

– Monitorowanie swojego postępu – w śledzeniu postępu realizacji naszego budżetu mogą nam pomóc przeróżne, ogólnodostępne aplikacje lub arkusze excela. Aby stworzyć prostą wizualizację naszych przychodów i wydatków w danym miesiącu oraz określić cel oszczędzania wystarczy nam najprostszy plik w arkuszu kalkulacyjnym, który będzie zawierał kilka podstawowych kolumn i miejsce do wprowadzenia szczegółowych informacji o wydatkach. Warto również zawrzeć w nim kolumnę ,,Planowany wydatek’’, która wskaże nam, ile na początku miesiąca planowaliśmy wydać na daną kategorię kosztów z naszego budżetu. Jeżeli wyobrażenie opisanego przez nas arkusza kalkulacyjnego sprawia Wam trudność, specjalnie dla Was, drodzy Rodzice, przygotowaliśmy gotowy arkusz w programie Excel, do którego wystarczy wprowadzić gotowe dane – przychody i wydatki oraz ich prognozy. Na końcu arkusza wykazane zostanie porównanie różnicy między przewidywanymi wydatkami, a wydatkami, które realnie miały miejsce w ciągu miesiąca.

💲Planuj i zapisuj💲

Nie zliczymy tego, ile razy zdarzyło nam się iść na zakupy i wrócić z rzeczami, które nie były nam potrzebne. Kluczem do udanych i przemyślanych zakupów jest wykonanie listy, którą zabieramy ze sobą do sklepu. Może być to prosta lista wykonana na kartce lub szybki spis potrzebnych produktów zapisany w notatniku naszego telefonu. Rozplanowanie kompletnej listy zakupów nie tylko wesprze nasz proces decyzyjny, ale również pozwoli na dokładne określenie granicy wydatków związanych z jednorazowymi zakupami. Zakupy bez listy kończą się zazwyczaj intuicyjnym wrzucaniem do koszyka produktów, które mogą nam się przydać, co jedynie generuje nam większe wydatki.

💲Zastosuj metodę ,,sześciu słoików’’💲

Oszczędzanie i kontrola pieniędzy Systemem Sześciu Słoików to znana na całym świecie metoda oszczędzania Harva Ekera. Rozwiązanie to polega na rozkładaniu swoich miesięcznych przychodów na sześć części. Możemy zastosować to rozwiązanie, przekazując środki na osobne konta oszczędnościowe oraz rachunki bankowe, które będą podpięte do aplikacji mobilnej banku w celu bieżącej kontroli. Zależnie od rodzaju banku możemy spotkać różne rozwiązania podziału naszych środków, na podstawowym etapie wprowadzania tej metody do naszego budżetu zastosowanie może mieć chociażby To, co ma jednak znaleźć się w poszczególnym ,,słoiku’’ jest ściśle określone – jest to dany procent dostępnych środków w naszym budżecie domowym, który należy regularnie odkładać w konkretne miejsce. Jak to wygląda w praktyce?

Słoik nr 1 – na przyjemności – 10%

Oczywiście – wydawanie środków na rzeczy, które sprawiają nam przyjemność, przychodzi nam najłatwiej. W pierwszym słoiku powinno znaleźć się 10% naszych dochodów w danym miesiącu. Pod pojęciem ,,przyjemności’’ możemy zdefiniować wszystko, co kupujemy dla siebie lub swoich bliskich z wspólnego budżetu, co nie jest naszym produktem pierwszej potrzeby, np. zakup nowej sukienki, wyjście do restauracji lub weekendowy wyjazd z rodziną. Jednak pamiętajcie, drodzy Rodzice, niezależnie od tego, jak zostaną przez Was zdefiniowane tytułowe ,,przyjemności’’, zawsze warto jest mieć jasno określony cel, na który planujemy odkładać środki.

Słoik nr 2 – na dobra luksusowe i wakacje – 10%

Kolejną część miesięcznych dochodów warto odkładać na planowanie zakupu produktów o wyższej cenie oraz wyższej jakości, np. telefon, telewizor lub samochód. Będzie to pewnego rodzaju zabezpieczenie przed nagłym zepsuciem danego składnika naszego majątku i pozwoli na natychmiastową wymianę urządzenia bez szkody na naszym miesięcznym budżecie. Odłożoną sumę pieniędzy po kilku miesiącach oszczędzania możemy równie dobrze przeznaczyć na wspólne wakacje z rodziną – w przypadku tej kategorii, kiedy na naszej drodze nie stanie duży, nieprzewidziany wydatek, tylko wyobraźnia może nas ograniczać. 

W kwestii tego słoika warto również przemyśleć kwestię dokonania wyboru pomiędzy odłożeniem w nim określonej sumy pieniędzy, a zakupem przedmiotu na raty. Czasem warto wstrzymać się z zakupem wybranego przedmiotu, jeżeli mamy bardzo duże prawdopodobieństwo samodzielnego odłożenia danej sumy. Pamiętajmy, że raty zawsze wiążą się ze swego rodzaju długiem, który będzie wymagany do spłaty w późniejszym terminie.

Słoik nr 3 – nasza edukacja oraz edukacja dzieci – 10%

Nie zapominajmy, że poza przyjemnościami i przeróżnymi planami wyjazdów i wycieczek należy również odkładać środki zarówno na swój rozwój, jak i na edukację dzieci. W tym słoiku znajdą się środki, które zostaną przeznaczone na podręczniki szkolne, książki, audiobooki czy też szkolenia.

Słoik nr 4 – na inwestycje lub oszczędności – 10%

Jest to słoik, w którym gromadzimy środki na przyszłość. Z tego miejsca pod żadnym pozorem nie możemy ruszać gotówki, chyba, że wystąpi skrajna konieczność szybkiego ulokowania środków w spłatę nowopowstałego wydatku, a my aktualnie nie posiadamy innych dostępnych środków. Słoik traktujemy jako ostateczność, na co dzień uznajemy, że w ogóle nie istnieje – przekazujemy pieniądze i zapominamy o nich. 10% naszych comiesięcznych dochodów odkładane jest tu w celu alokacji – mogą być to wcześniej wspomniane konta oszczędnościowe lub lokaty – w przypadku, gdy uda nam się uzbierać większą sumę pieniędzy.

Słoik nr 5 – pieniądze dla innych i prezenty – 5%

W tym słoiku będziemy posiadali dostępną rezerwę na specjalną okazję – prezenty dla innych na urodziny, imieniny lub inne okazje, które będą wymagały zaangażowania naszych środków pieniężnych w wydatek dla innej osoby – zarówno w rodzinie jak i poza nią. Środki z tego słoika możemy przeznaczyć także na cele charytatywne: fundacje, schroniska lub inne akcje, które chcemy wspomóc.

Słoik nr 6 – na opłaty stałe – 55%

Bez obaw! Przyszedł czas na słoik, który będzie zawierał środki na bieżące wydatki. Aż 55% naszego wspólnego dochodu będzie przeznaczone na pokrycie kosztów życia codziennego, czyli zakup żywności, opłatę rachunków, spłatę kredytów oraz inne wydatki.

Oczywiście należy pamiętać, że rozkład procentowy został przedstawiony zgodnie z definicją samej metody. W trakcie wdrożenia jej w życie, procenty i kwoty mogą zostać dowolnie zmodyfikowane zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem co do wydatków. Najważniejsza jednak w trakcie stosowania tej metody kontroli nad swoimi finansami jest nasza świadomość i kontrola co do odkładanych kwot na określone cele. Jest to ogromny krok w kierunku ustabilizowania naszej sytuacji finansowej i całkowitego przejęcia kontroli nad finansami.

Jeśli jednak do tej pory mieliście problemy z regularnym oszczędzaniem i nieplanowanymi wydatkami, warto wcielić w życie metodę Ekera. Co najważniejsze – nic Was to nie kosztuje, a wręcz przeciwnie – możecie na tym zyskać. Oszczędzanie zawsze jest możliwe – kluczowe jest odpowiednie zarządzanie środkami i wydawanie ich z głową.

💲Szukaj sposobów na zmniejszenie kosztów💲

Robiąc comiesięczne opłaty często postępujemy mechanicznie i nieraz nawet nie zastanawiamy się, czy istnieje jakaś inna możliwość, która mogłaby zredukować nasze koszty. Ostatnie podwyżki cen energii jasno pokazały nam, że mimo wszystko warto śledzić zmienne kwoty na rachunkach i w razie konieczności reagować. W przypadku energii – może warto zmienić dostawcę na takiego, który oferuje lepszą ofertę? Również w przypadku abonamentów warto zastanowić się i wykonać research w kierunku ofert łączonych. Wiele firm oferuje korzystne pakiety, które oferują lepsze warunki niż w przypadku pojedynczego nabycia produktów lub usług z różnych firm. Jeżeli do pracy dojeżdżamy samochodem, może warto zobaczyć na której stacji benzynowej zatankujemy najtaniej? Te oraz mnóstwo innych sugestii pozostawiamy Wam, drodzy Rodzice do samodzielnego przemyślenia i wprowadzenia wybranych rozwiązań.

💲Unikaj długu💲

Karty kredytowe lub ostatnio coraz bardziej popularna metoda PayPo, to najprostsze narzędzia, które przez ich zastosowanie generują nam dodatkowe odroczone płatności, które w pewnym momencie należy uiścić, a w przypadku nieterminowej spłaty należności – płacimy wysokie odsetki. Jest to niestety pierwszy krok do rozpoczęcia kaskady zadłużenia, która w pewnym momencie może wymknąć się spod naszej kontroli. Przy wcześniej wspomnianych metodach oszczędzania będziemy w stanie uniknąć sytuacji korzystania z płatności w późniejszym terminie – dzięki środkom zaplanowanym na rezerwowe wydatki zarówno karta kredytowa, odroczona miesięczna płatność, jak i kupowanie na raty odejdą w zapomnienie, a my będziemy mogli uwolnić się od ciągłego myślenia o dodatkowych opłatach, które wygenerowaliśmy poprzez korzystanie ze wspomnianych narzędzi finansowych. Unikanie drobnych długów pozwoli nam na rozpoczęcie myślenia ,,tyle mam = tyle mogę wydatkować’’, które z kolei długookresowo pozwoli nam na większą swobodę finansową.

💲Upewnij się, że pieniądze są wydatkowane

na najpotrzebniejsze rzeczy💲

Jeżeli Wasze planowane wydatki przekraczają zarobki, zgodnie z teoriami ekonomicznymi pojawia się definicja życia ponad stan. Przy planowaniu wydatków w budżecie domowym warto jest zastanowić się, czy tak naprawdę właściwie je klasyfikujemy oraz czy przykładamy uwagę do wagi, jaką mają poszczególne wydatki. Może okazać się, że po podsumowaniu naszych wydatków i weryfikacji wszystkich z ich kategorii, pojawią nam się wydatki, które swobodnie możemy wyeliminować. W klasyfikacji wydatków możemy wspomóc się ułożeniem ich według hierarchii finansowej – od najważniejszych do tych marginalnych, zgodnie z poniższym schematem:

  1. Potrzeby życiowe – wydatki, które są zaplanowane na podstawowe potrzeby fizjologiczne, które pozostają niezbędne, aby cała nasza rodzina funkcjonowała prawidłowo.
  2. Spłata długów – aby zaległe zobowiązania nie zaczęły się nam nawarstwiać, warto postawić spłatę długów jako drugi z priorytetów. Pozwoli to na weryfikację pozostałej ilości pieniędzy do rozdysponowania.
  3. Bezpieczeństwo finansowe – abyśmy pozostawili rezerwę na nieprzewidziane wydatki.
  4. Inwestowanie, odkładanie na przyszłość
  5. Potrzeby wyższego rzędu – środki przeznaczone na dodatkowe aktywności, rodzinne wyjazdy czy wakacje.

Układając wydatki w kolejności od najważniejszych do najmniej ważnych mamy pewność, że racjonalnie wydatkujemy dostępne środki.

Racjonalne planowanie zakłada przygotowywanie się na nieoczekiwane – w szczególności ma to zastosowanie w przypadku kwestii finansowych, gdzie mogą pojawić się nieplanowane wydatki. Jak w przypadku planu możemy zostawić sobie rezerwę na nieprzewidziane wydarzenia, które skutecznie mogłyby nam go pokrzyżować, o tyle sytuacja ma się nieco inaczej, gdy docieramy do kwestii finansowych. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy uświadomimy sobie, że nasze zasoby są rozplanowane co do złotówki, a na horyzoncie zauważamy wydatek, którego nie byliśmy w stanie uwzględnić w naszym budżecie. W takim razie co zrobić, aby wydatki nas nie zaskoczyły?

Najlepszym rozwiązaniem według nas na nieprzewidziane wydatki jest fundusz awaryjny. Zaplanowanie funduszu awaryjnego to ważny krok w osiągnięciu stabilności finansowej i przejęciu całkowitej kontroli nad swoimi wydatkami. Dzięki niemu możemy mieć pewność, że jesteśmy przygotowani na nagłe i nieprzewidziane wydatki lub trudniejsze sytuacje finansowe. W celu rozpoczęcia odkładania środków na fundusz awaryjny najlepiej zrobić proste rozeznanie pomiędzy proponowanymi na rynku kontami oszczędnościowymi. Jest to ważny krok, ponieważ pieniądze odkładane ,,w skarpecie’’ z czasem tracą na wartości przez inflację, natomiast pieniądze ulokowane na koncie oszczędnościowym dzięki uzyskanemu oprocentowaniu pokryją stratę z inflacji. W następnej kolejności warto dokładnie przemyśleć, ile planujemy zaoszczędzić – eksperci finansowi często twierdzą, że warto mieć oszczędności finansowe, które wynoszą przynajmniej dwukrotność miesięcznych wydatków. Oczywiście – na samym początku, stopniowo odkładając pewne kwoty możemy weryfikować możliwości naszego oszczędzania i dostosować miesięczne ,,widełki’’ do naszej wydolności finansowej. Po kilku miesiącach regularnego oszczędzania, w razie potrzeby możemy aktualizować swój fundusz awaryjny. Wtedy dokonujemy oceny wydatków i możemy podjąć decyzję o zmianie odkładanej kwoty, jeśli uznamy to za słuszne.

W przypadku wystąpienia nieprzewidzianego wydatku mamy swoisty bezpiecznik, z którego możemy dowolnie korzystać, jednocześnie nie czując presji późniejszej spłaty zobowiązania, jak miałoby to miejsce w przypadku pożyczki.

Jesteśmy przekonani, że powyższe rady pomogą Wam, drodzy Rodzice, przejąć pełną kontrolę nad Waszą sytuacją finansową. Wierzymy, że wskazówki i metody koordynowania finansami oraz budżetem domowym przedstawione w naszym artykule polepszą Waszą świadomość co do wydawanych środków, a ostatecznie przyczynią się do efektywniejszego gospodarowania finansami w tych niepewnych czasach przy rosnącej inflacji. 

Przypominamy o możliwości skorzystania z wykonanego gotowego projektu miesięcznego budżetu domowego do wypełnienia. Jeżeli chcecie, abyśmy poruszyli jakąś kwestię lub problem w następnych artykułach, zapraszamy do przesyłania propozycji na nasz adres mailowy: biuro@lesny-skrzat.pl.

Wszystkiego dobrego!

Budżet Domowy - XML

Call Now Button